Wonen in een NOM-woning aflevering 1

Nul op de meter woning

Een NOM- woning, Nul Op de Meter, is een woning die energieneutraal is waardoor de huurder in principe geen kosten heeft aan het energiebedrijf. De woning is goed geïsoleerd, er is geen gasaansluiting, stroom wordt opgewekt d.m.v. zonnepanelen en de verwarming gebeurt meestal door een warmtepomp.

Geen kosten aan de energiemaatschappij? Dat wil iedereen wel, zeker in deze dure tijden, is dat ook zo?

Die vlieger gaat niet helemaal op, het vastrecht, kosten voor de aansluiting op het stroomnet moeten altijd betaald worden. Verder ligt het ook aan het stroomverbruik, bij “normaal” gebruik zijn er geen extra kosten maar bij extra stroomverbruik door bijvoorbeeld medische apparatuur of opladen elektrische auto komt het verbruik boven het opgewekte vermogen uit.

Zolang de salderingsregeling er nog is kunt u, bij “normaal” gebruik rekenen op teruggave van het energiebedrijf.
Lekker vooruitzicht denk je dan……maar dan komt de EPV om de hoek, de zogenaamde Energie Prestatie Vergoeding.

Wat is die EPV precies?
De Energie Prestatie Vergoeding is een bedrag dat je betaalt aan de verhuurder. Deze moet immers extra kosten maken om het huis zo energieneutraal te bouwen of te renoveren. De EPV is niet inbegrepen in de huur omdat deze jaarlijks geïndexeerd wordt met een ander percentage dan de huur zelf.
De hoogte van de EPV wordt bepaald door een puntensysteem bedacht door de rijksoverheid. Op Hoe hoog is de maximale energieprestatievergoeding (EPV) van mijn huurwoning? | Rijksoverheid.nl kunt u meer lezen.

Heeft het dan nog wel zin?
Het heeft zeker zin, zeker in deze tijd waarin het gas heel duur is en de elektriciteit ook duurder is geworden. Zolang de salderingsregeling bestaat wordt de elektriciteit die u gebruikt weggestreept tegen de opgewekte energie, levert u meer energie dan u gebruikt dan geeft het energiebedrijf u daar een vergoeding voor.(Deze zijn erg verschillend dus het loont om daar goed naar te kijken).
Voor een optimale teruggave is het zaak stroom te gebruiken wanneer deze wordt opgewekt, dit kunt u doen door met tijdklokken op apparatuur zoals (af)wasmachines
te werken. (Vaak hebben deze machines die zelf)

Ging het hierboven voornamelijk over geld, milieutechnisch gezien is het ook een goede keuze. Geen gas betekent minder uitstoot van CO2 en is voor het milieu beter.
Win-win situatie zullen we maar zeggen.

Volgende keer meer……

Huurdersvereniging Hoeksche Waard