Wonen in een NOM-woning aflevering 3

Glasisolatie

Nom woningen zijn voorzien van extra isolerend glas

Glasisolatie kan met meerdere glassoorten:

1. Isolerend dubbel glas (ook wel thermopane glas genoemd)
  2. HR glas, waaronder HR, HR++ en HR+++( triple) glas

Isolerend dubbel glas bestaat uit twee ruiten die door een afstandhouder (bijv. een metalen kader) aan de rand van het glas zijn afgesloten door een speciale kit zodat een gesloten eenheid ontstaat. De ruimte tussen het glas (spouw), is bij isolerend dubbel glas gevuld met droge lucht.

Bij modern HR glas is de ruimte gevuld met gas (vaak argongas). Dit gas zorgt samen met een coating voor een nog betere isolatie. De HR coating bestaat uit een dun metaallaagje op het glas en houdt de stralingswarmte tegen.

Isolerend dubbelglas isoleert tot twee keer beter dan enkele beglazing. HR glas zelfs tot vijf keer beter!

Isolatieglas zorgt ervoor dat niet alleen de kou buiten blijft in de winter maar ook juist de warmte in de zomer.

Glasisolatie

Fig 2. Dubbel glas ( bron: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/dubbelglas.htm

Heeft uw woning driedubbel glas dan is er wel een aandachtspunt !

Die leuke glasfolie die tegenwoordig vaak gebruikt wordt is niet geschikt voor triple- glas. De ruimtes tussen de glasplaten worden warm en deze warmte moet ergens naartoe.
Wanneer er dan folie op de ruit zit wordt deze te warm en kan barsten.

Deze schade is niet verzekerd door de glasverzekering en dan komen de kosten dus voor eigen rekening!

Er is speciaal folie voor driedubbel glas te koop.