Wonen in een NOM-woning aflevering 2

Expansievat ventiel

De warmtepomp, wat is het en hoe werkt het?

Het principe van een warmtepomp is vrij eenvoudig: het haalt warmte uit de lucht, water of de aarde en brengt die warmte daarna naar onze huizen. Het tegenovergestelde kan ook, in dat geval haalt de warmtepomp warmte uit onze huizen en geeft deze warmte af aan de natuur.

Ja, lekker simpel maar hoe dan?( technisch praatje/plaatje)

Een warmtepompsysteem bestaat uit verschillende onderdelen die het mogelijk maken om warm water te maken. In de warmtepomp zit een vloeistof (koudemiddel) die al bij zeer lage temperatuur (tot -20 graden) verdampt. De warmte van buiten zorgt er dus voor dat deze vloeistof wordt omgezet in gas (verdampt). Dit gebeurt in de verdamper. Een compressor (de pomp) perst deze damp samen waardoor de temperatuur van de damp stijgt. Deze hete damp gaat door een warmtewisselaar aan de andere kant van de warmtepomp en geeft daar zijn warmte af aan het koude water uit de cv-installatie. Door het afgeven van warmte en het verlagen van de druk (in het expansieventiel) wordt de damp weer vloeistof en kan het hele proces weer opnieuw beginnen.

In de onderstaande afbeelding ziet u een schema van de warmtepomp en wat de verschillende onderdelen doen.

Fig 1.Warmtewisselaar (bron; https://duurzaamstadseiland.nl/?id=31 )

• Verdamper: De verdamper is een warmtewisselaar gevuld met koudemiddel die de warmte van de bron overneemt.
  • Compressor: In de compressor wordt het koelmiddel uit de warmtewisselaar onder hogedruk gezet waardoor de temperatuur van het koudemiddel stijgt.
  • Condensator: dit is een warmtewisselaar waar het koudemiddel de warmte afgeeft aan het cv-water voor verwarming of warm water gebruik.
  • Expansieventiel: Hier wordt de druk eraf gehaald waardoor het koudemiddel in temperatuur daalt. Het koudemiddel kan nu weer de warmte opnemen in de verdamper.

Woningen uitgevoerd met een warmtepomp hebben vaak vloerverwarming en balansventilatie( verderop in dit stukje). De verwarming van de vertrekken wordt geregeld door een thermostaat.
Het grote verschil met de cv op gas  is dat de temperatuur is de woning constant is bij een warmtepomp en bij een gasgestookte cv- ketel wordt de woning overdag verwarmd en gaat de thermostaat ’s avonds omlaag.
Dit werkt niet bij een warmtepomp. Omdat het verschil in verwarmingswater en de buitentemperatuur veel kleiner is duurt het langer om de temperatuur te regelen.
De thermostaat staat dus dag en nacht op dezelfde temperatuur.

De woning wordt van frisse lucht voorzien door een ventilatie-systeem met warmte terugwin installatie,  balansventilatie met WTW genoemd. Weer een nieuwe term.
Bij balansventilatie met WTW wordt uit de warme lucht binnen , voordat deze naar buiten geblazen wordt, warmte teruggewonnen waarmee de verse lucht weer verwarmd wordt.

Deze balansventilatie WTW regelt in combinatie met de warmtepomp het binnenklimaat. Ventileren door ramen open te zetten is dan ook niet nodig en wordt afgeraden. Wordt vervolgd…….

Huurdersvereniging Hoeksche Waard
3260 AB Oud-Beijerland